قاعده‌گذاری جدید کمیته حقوق کودک در خصوص حق کودکان بر محیط زیست سالم، ایمن و پایدار

۱۸ دی ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۴ کد : ۵۴۸۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۵

تاریخ: اردیبهشت ماه 1403

  • اراﺋﻪﮐﻨﻨﺪه: دﮐﺘﺮ ﻣﺤﯿﺎ ﺻﻔﺎریﻧﯿﺎ (ﻋﻀﻮﻫﯿﺄتﻋﻠﻤﯽ پردیس خواهران داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎمﺻﺎدق(ع)
  • دﺑﯿﺮﻋﻠﻤﯽ: دﮐﺘﺮ رﻗﯿﻪاﻟﺴﺎدات ﻣﺆﻣﻦ (ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺌﺖﻋﻠﻤﯽ ﭘﺮدﯾﺲ ﺧﻮاﻫﺮان دانشگاه امام صادق (ع))
  • ﻧﺎﻗﺪ: دﮐﺘﺮﻣﻬﺪی ﻫﺎدی (رﺋﯿﺲ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻗﻮهﻗﻀﺎﺋﯿﻪ)
  • ناقد: دﮐﺘﺮﺳﯿﺪﻋﻠﯽﮐﺎﻇﻤﯽ (معاون وزﯾﺮ دادﮔﺴﺘﺮی و دﺑﯿﺮ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﻠﯽﮐﻨﻮاﻧﺴﯿﻮن ﺣﻘﻮقﮐﻮدک)

1. آﻏﺎز ﻧﺸﺴﺖ: دﮐﺘﺮ ﺻﻔﺎریﻧﯿﺎ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺣﻖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺗﻌﻬﺪات ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن ﭘﺮداﺧﺖ و اشاره کرد

ﮐﻪ دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺸﻮرﻫﺎ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻄﻠﻖ ﯾﺎ ﺗﺪرﯾﺠﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ایشان ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ ﮐﻨﻮاﻧﺴﯿﻮنﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﯿﺎن داﺷﺖ: در اﯾﻦ ﮐﻨﻮاﻧﺴﯿﻮنﻫﺎ ﺣﻖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺑﻪﺻﻮرت رﺳﻤﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد، ﺑﻠﮑﻪ اﯾﻦ ﺣﻖ از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻧﻈﺮی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، و اﻓﺰود: ﺣﻖ ﺑﺮ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺑﺎ ﺣﻖ ﺣﯿﺎت، ﺑﻘﺎ و رﺷﺪ ارﺗﺒﺎط ﻧﺰدﯾﮑﯽ دارد. اﮔﺮ اﯾﻦ ﺣﻖ را از ﻣﻨﻈﺮﭘﯿﻮﻧﺪش ﺑﺎ ﺣﻖ ﺣﯿﺎت و رﺷﺪ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﻨﯿﻢ، ﻣﯽﺗﻮان آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺴﻞ اول ﺣﻘﻮق در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻣﻄﻠﻖ اﺳﺖ، اﻣﺎ اﮔﺮآن را ﺑﺎ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻣﻮزش ﻣﺮﺗﺒﻂ ﮐﻨﯿﻢ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﻖ ﻧﺴﻞ دوﻣﯽ ﻣﻄﺮح ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺻﻮرت ﺗﺪرﯾﺠﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

2. در ادامه نشست: دکتر مهدی هادی ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻮﺿﻮع از ﻣﻨﻈﺮ دﯾﻨﯽ و اﺳﻼﻣﯽ ﭘﺮداﺧﺖ و ﺑﻪ آﯾﺎﺗﯽ از ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ درﺑﺎره ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ اﺷﺎره ﮐﺮد. اﯾﺸﺎن ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و ﺗﻐﯿﯿﺮات اﻗﻠﯿﻤﯽ را ﮐﻪ ﺗﻬﺪﯾﺪاﺗﯽ ﺑﺮایﮐﻮدﮐﺎن اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺿﺮوری داﻧﺴﺖ. وی ﺗﺄﮐﯿﺪ ﮐﺮد: اﻓﺮاد ﺑﺎﯾﺪ ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﺣﻘﻮق ﺧﻮد را ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﺗﺒﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﻞﻫﺎی آﯾﻨﺪه در ﺗﺤﻘﻖ ﺣﻘﻮق ﺧﻮد ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻮاﺟﻪ ﻧﺸﻮﻧﺪ.

3. در ادامه نشست: دﮐﺘﺮ ﺳﯿﺪ ﻋﻠﯽ ﮐﺎﻇﻤﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺘﯽ از ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺎﻧﻨﺪ آب و ﻫﻮا و ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ ﭘﺮداﺧﺖ و ﻧﺴﻞﻫﺎی اول، دوم و ﺳﻮم ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ را ﺗﻮﺿﯿﺢ داد. وی ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: ﺑﺮ اﺳﺎس آﻣﻮزهﻫﺎی دﯾﻨﯽ و ﻗﻮاﻋﺪ ﻣﺘﻌﻬﺪاﻧﻪ، زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی ﺷﺮﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ زﯾﺎدی ﺑﺮای ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ وﺟﻮد دارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، اﯾﺸﺎن ﺑﻪ ﺟﺮﯾﺎن ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ و دﯾﺪﮔﺎه ﻧﺴﻞ ﺳﻮم ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ اﺷﺎره ﮐﺮد و ﺧﺎﻃﺮ ﻧﺸﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﮐﻪ در ﮐﻨﻮاﻧﺴﯿﻮن ﺣﻘﻮق ﮐﻮدک، ﻧﺴﻞﻫﺎی اول و دوم ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ، اﻣﺎ ﻧﺴﻞ ﺳﻮم ﻫﻨﻮز ﺑﻪ رﺳﻤﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ و ﺟﻮاﻣﻊ در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﺗﻼش ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ آن ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻋﺮﺻﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاری ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺗﻮاﻓﻘﺎت ﻣﺤﺪود اﺳﺖ.


نظر شما :